Fiskerapporter Karmøy H.K. - 2011

4. desember: Stein Rune Tveit

Tur i Sundet

Sist uke var Gamle Tveit alene på tokt i Sundet på jakt etter torsk. Kan ikke si at han misslyktes når han kom hjem med 2 stk på drøyt 7 å 15 småtorsk på 1-3kg.

Denne søndagen var jeg også med. Vi fikk 10 torsker fra 4-6,2kg. Gamle Tveiten så fikk størst, men ingen tvil om hvem som fikk finest. Fikk noen sei, største på 1,5kg. Kan også nevne at jeg kjente noen drag på seien. Gamle Tveiten observerte også en skygge etter opphenget på vei opp, men som snudde på vei ned igjen.

6. oktober: Stein Rune Tveit

Hellesøyfestivalen 2011

Så var tiden inne for de 2 siste norgescup konkurransene for i år, Øygarden og Hellesøy. Nord-Jærens representanter hadde vært ute på fredag å hadde fått stor sei opp til 8kg, så forventningene var store. Lørdag ble det innaskjærs og det var ikke tvil om at en kjent fiskeskipper var det som avgjorde fangstene. Noen få båter gikk for å fiske hyse, mens de mest kjente valgte å gå etter seien utforbi Sture, ikka galt valg. Vi på hysa hadde ingen sjans i verden til å slå de som traff seien. Vinneren ble Øistein Winther fra Bjørgvin hk, han hadde i alt 71kg. Øyvind og Gamle Tveit låg også på seien og Kykken hadde 56kg som holdt til en 5 plass og Gamle Tveit hadde 37kg som holdt til en 10 plass. Jeg og Hilde var ikke like heldige med mannskapet på båten så vi havnet desverre på feil plass. Med mine 3 hyser å 4,7kg havnet jeg på 2 plass, 800g bak 1 plass jr og Hilde hadde rundt 6-7kg. Vinneren av dameklassen var Vigdis Sandvoll fra Stavanger deep sea fishingclub og hadde da 29kg.

Søndagen hadde jeg bedre tro etter som jeg var på båt med 2 fiskere fra Bergen, bl.a Jon R Steinseide. En lenge fryktet havfisker. Styret valgte å gå innaskjærs ikke noe som gjorde meg gretten, men for de fra Nord-Jæren som hadde vært ute i mindre båter og verre vær på fredag var ikke dette så gøy. Men båtene gikk som dagen før utforbi Sture, og vi så sei på loddet så vi startet å fiske. Tok litt tid før vi traff seien helt skikkelig. Etter som jeg hadde fisket over bunn en stund giddet jeg ikke mer å slapp ned til bunn for å se om noe sto der. Det gjorde det jo selfølgeli å en fin trippel med sei på 3-4 kg kom opp. Ned igjen på bunn å napp var det jamt og trurr helt til slutt, men mange var ikke så villige til å bli med opp. Endte opp med 53,5 kg fisk største på 6,5kg så jeg var storførnøyd etter å ha slått den fryktede Steinseiden med dobblet hans vekt. Kykken var ikke like heldig denne dagen og hadde 5 fisker, vet ikke hvor mye kg, Gamle Tveiten hadde heller ingen lykke denne dagen og fikk 14kg, Hilde fikk rundt 20-30kg fikk ikke med meg hvor mye. Jeg vant selfølgeli 1. jr og vekta mi holdt til 3 plass senior 3kg bak vinneren Jon-Olav Florø Larsen fra Nord-Jæren havfisker som gav meg komplimanget:"Du e liga høg så meg å liga sterke så meg, så å samenligna deg me ein junior, det gårkje an." Det var flere kompisser som sa at jeg deltok i feil klasse. Så jeg gleder meg til eg blir senior. Lag premien gikk også til pokker siden jeg og Hilde var uheldige 1.dag så det holdt bare til en 4.plass.

Dermed er norgescuppen mer elle mindre avgjort for i år, og jeg fikk 97,5p 2.dag på Hellesøy, noen som jeg er veldig fornøyd med. Så 1.plass er nok sikret og poengene holder til en 10-9 plass i herreklassen, mellom Roar Sandvoll og John-Olav Florø Larsen.
Nå er det bare til å vente til norgescup festivalene bryter ut igjen, jeg satser på å delta i følgende konkurranser: Egersund, Tananger,NM i Mausund, Drøbak?, Hellesøy, EM i Tananger(?). Satser på disse så får vi se om flere dukker opp.

12. september: Alf-Inge Steindal

Norgesmester

Vår mest aktive junior Stein Rune Tveit ble i helgen Norgesmester for junior i Drøbak. !
Stein Rune fisket skjorta av mange profilerte havfiskere denne helga. Poengsummen han fikk ville holdt til 3 plass i herreklassen. Han fisket også Karmøy HK lag til en 3 plass , men av de 3 andre var det lite hjelp å få!! Må også nevne Hilde Skiffard som ble nr 3 i dameklassen
Håper dere kan legge inn en rapport fra NM.

GRATULERER med et flott NM

Medlemsbilde

12. september: Stein Rune Tveit

Norgesmesterskap-Drøbak 2011

Helga 9-11 september reiste 5 fiske representanter fra Karmøy Havfiskeklubb til Drøbak for å konkurrere om tittelen Norgesmester 2011. Etter mange timer med forberedelse og noen tusen kroner på fiskeutstyr var tiden inne. Jostein kom med sitt og Øyvind sitt fiskeutstyr på fredags formiddag. Etter vi hadde pakket i bilen var kursen satt mot Drøbak. Vi kjørte fra Kopervik kl 13.00. Etter ett lite stopp på åmot, kjørte vi videre til Drammen for å plukke opp Hilde. Deretter kjørte vi til Drøbak og leitet etter hytta vi hadde leigt. Etter ett kvarters tid med leiting fant vi frem. og Ankom hytta kl 22.45. Jostein og Øyvind fløy så de rotet seg bort i Oslo sentrum å kom forseint til bussen, så de ble litt forsinket. Når de endelig hadde kommet seg på en buss gikk de av i Drøbak sentrum og hadde seg ei øl å to. Så kom de endelig med drosje til hytta. Kvelden ble brukt til å fikse utstyr å binde tackler. Men som vi ser på resultatene så var de ikke særlig oppmerksom på hva Junior hadde i mappene sine.

Lørdags morgen sto vi opp 06.30 til flott vær, og satte straks i gang med å lage frokost og niste til første dags fiske.
Fiske startet etter sild og makrell etter ett minutters båttur. Det viste seg å ikke være så alt for vanskelig å få, 3 og 3 kom opp i slengen, så jeg skiftet til fluer å nappet av silda for å komme til bunn. Å der fikk jeg makrell, ett par stykker. Etter alle hadde fått sild og noen makrell gikk vi til "bryggefiske". Båtene la seg 1m fra land. Det vi var ute etter var sypike, bergnepp, gylter, kultling og små lyr.
Sypika, bergnebben og kutlingen satt etter ikke så lang tid, men hadde større problemer med å få gylta og lyren. På min båt ble det tatt 1 gylte og 1 lyr på hele dagen. Så etter en del tid med venting på å flytte, gikk vi for å fiske hvitting, knurr, flatfisk, torsk. Super tacklet jeg hadde 4 stykker av så ut til å være vinner tacklet blandt Karmøy gjengen å det var det. En etter en kom torsken, flyndra å knurren opp. De andre på båten hadde store problemer med disse artene. Så endelig var det tid for Mølla. De 2 siste timene ble brukt der. Ikke særlig å skryte av, slimålen sleit jeg med, fikk den først etter 45 minutter. Deretter ble det skifting av tackle. Prøvde etter noe sei på 50-70m dyp, men etter en stund med ingen antydning slapp jeg ned til bunn på jakt etter lange,hyse,lysing etc. Der satt hu, og etter ei god stund med sveiving og mange stirrende øyne på meg kommer det ei fin hyse på ca 2kg opp. Så da ble den 10 arten. Jeg ble best på båten, bak meg var Jon Steinseide med 9 arter å Bjørn Bonde Bakkelid med 6 arter.
Ankommer land og får høre at resten av gjengen har gått på en smell. Hilde med 4 arter, senioren med 6 arter, Kykken med 7 arter og Lundalen med 8 arter. Merkelig holdt dette til en 2 plass på lag. Ingen tvil om hvem lederen var resten av dagen.
Når vi kom hjem satt Lundalen seg ned med boksen å lagte nye tackler for det var åpenbart at hans ikke virket. Kykken hadde hodeverk eller angst (jeg vet ikke) så han gikk å la seg. Hilde satt også inne å lagte tackler. Senioren gikk rundt og sumlet, lurte på hva han skulle gjøre for å ta seg sammen. Straks kykken våkner og får seg noe å spise satt han seg ned for å binde tackler til morgendagen. Han satt vell i 3 gode timer med binding og utplukking av tackler. Han var dødsens klar til andre dag. Vi andre hadde gøy med flotte damer på tv'en, chips, brus, øl og som alltid kortspill.
Kan vell si at det ikke gikk like bra som fiskingen, men det var jo derfor vi var her så å vinne i kort hadde ingenting å si. Hadde vi spillt poker hadde de ikke hatt den sjans. Så når kykken var klar ble han med. Etter ett par runder la vi oss.

Jeg lå godt an og ledet jr klassen med 17,53 poeng og låg på 3 plass totakt av alle deltakerne. Jostein lå på 11 plass, Kykken lå på 25 plass, Senioren lå på 34 plass, Hilde lå på 4 plass i dameklassen.

Våknet 07.00 til surt vær. Niste ble det ikke laget så mye av, heller ei cola og sjokolade. Og nere på kaia var fiskerne klare. Jeg ble ropt opp å fikk høre at jeg hadde fått ny båt. Knerten fikk jeg beskjed om å hive utstyret ombord i. Sammen på båten fisket jeg med den suverene vinneren fra lørdagen Tor Arne Rygg fra Oslo (Team Gulp) som hadde hele 12 arter og 12kg fisk.
Fisket startet som på lørdagen etter sild og makrell. Vi stoppet flere plasser, men kom ikke opp i silda så i absolutt siste forsøk traff vi silda og 3 og 3 kom opp, men ingen makrell ble det. Så gikk vi å fisket etter bernebb og diverse nevnte arter. Jeg slet som bare pokker med bergnebben, fikk bare sypike hele tiden. Så jeg måtte fiske etter den i veldig lang tid mens de andre på båten kunne fiske etter andre arter så mange fikk små lyr og en fikk en blåstål på 700g og en på siden av meg fikk en torsk på ca 1.5 kg 2m i fra land. Men så helt i slutten kom den. så flyttet vi til kutlingen, og den hadde de aller fleste problemer med i dag, med jeg klarte å få den på en utretter krok med størrelse 14. Torskene vi fikk var ikke større enn fingene mine. Så gikk vi på en plass der de hadde fått knurr å flatfisk på lørdagen. Der var den ikke på søndagen, men jeg klarte å lure ombord ei flyndre som var 10cm lang. De andre brukte veldig veldig lang tid på den plassen å fikk ikke noen. Så jeg ventet bare på knurren, men fikk torsk i stedet. Endelig etter at de bestemte seg for å flytte gikk vi på Mølla. Hadde større forventninger etter som det ble tatt mange sei der på lørdagen. Slimål tackelet ble satt på å senket ner til bunn og bare etter ett par minutt på bunn satt den. De andre på båten hadde store problemer med å få den også så jeg fikk ett forsprang på seien. Tackel med 2m avstand mellom krokene ble senket ned på 40m dyp, der Lundalen fikk sin sei på 4,46. Ingen antydning til fisk. Kapteinen sier at det står fisk på 70m jeg slipper den, men ikke ett eneste napp. Så alle på båten var enige til å flytte fra mølla og inn til land for å fiske etter arter så jeg sa ja. Men når vi kom der så var det pokker meg samme plass der vi ikke fikk noen ting timen før. Så ingen nye arter kom opp utenom en makrell som vi passerte. Måtte nøye meg med 9 arter denne dagen, men det holdt i massevis. Telefon fra Lundalen viste seg at laget hadde gått på ræva, han hadde bare 7 arter og når jeg kom i land så ikke kykken særlig glad ut heller, han hadde 6 arter. Senioren kom i land med bare 6 arter han også, mens Hilde hadde tatt seg sammen og fikk 9 arter. Men etter at hun gikk på en smell dagen før så havnet hun på 3 plass av 6 damer.
Lundalen havnet på 30 plass, kykken på 43 plass mens jeg klarte og holde meg på 1 plass jr og 3 plass av alle.
Totalt havnet jeg på 3 plass av alle som var med 10p bak Petter Skudal og 20p bak Tor Arne Rygg også norgesmester i jr klassen. Lundalen havnet på en 16 plass forann Teamet fra Nord-Jæren. Kykken havnet på 36 plass og senioren havnet på 43 plass av 71 herrer.
Hilde havnet på 3 plass i dameklassen og hadde 46 plass av alle de 106 fiskerne.

Dermed har "Lundal-Laget" fra Tananger gått i oppløysing og fått nytt navn til "Junior -Laget". Som klarte merkelikt nåkk å suge til seg en 3 plass på lag, lurer på hvem som sto for den (?)
Må nevene at første plassen på lag var en tur til Sørøya 7-14 mars, der alle, ja absolutt alle utgiftene blir dekket. Det er bare å gratulere til Team Gulp, det får være en lære penge til resten av Junior-laget. Dere har bare med å skjerpe dere til neste konk. Som da blir på Hellesøy 1 og 2 oktober. Der stiller Norgesmesteren, Hilde, Øyvind og Senioren. Så husk at dere må skjerpe dere hvis dere skal representere Karmøy-Havfiskeklubb på lag.

Men alt i alt så var det en utrolig hyggelig helg på en villa i Drøbak med utsikt over Oscarsborg og med en dass som det bare var tull med og avføringen ble gjort om til kull.
¨
Nå står klubbmeterskapet/ v6-5 for tur og jeg kommer ikke til å gjøre det lett for dere . Snakkes på Søndag folkens, Fiskehilsen fra Stein Rune Tveit, Norgesmester jr og Bronsemester i havfiske.

Kommentarer (3)

9. juni: Hilde Skiffard

Tanangerfestivalen 2011

Jeg, Jostein, Øyvind og Stein Rune tok turen til Tananger for å vise hva vi var gode til i Tanangerfestivalen som gikk for seg den 2-4. juni. Festivalen var delt i tre bolker - fatholmenfestivalen (2.juni), Feisteinfestivalen (3-4. juni) og selve tanangerfestivalen som er alle dagene sammenlagt. Fisket er poengbasert, hvor det lønner seg å få mange ulike arter og mange av visse arter som teller mer enn andre (fks. knurr som teller 10p). Det deles i tillegg ut 100 båtpoeng til den som fisker best på båten, og de andre får poeng prosentvis i forhold til vinneren.

Første tur (flatholmen) bar ut i yr og bris med utror kl. 16.oo den 2.juni. Resultatene ble bra for alle på laget, med henhodsvis 273,32, 420, 300 og 238,98 poeng for meg, Jostein, Øyvind og Stein Rune. Disse resultatene la oss på 1.plass 4-mannslag
- fantastisk ;-). Jeg fikk 2. pl. dame, Stein Rune 1. plass junior og Jostein 1.plass herrer.

Den 3. juni var det duket for 1. dag i feistein, og den ble innvidd i sol og havblikk. Fisketid var 6 timer, og mye snask ble dradd opp, bla. fikk Jostein ei fin rødspette på 1,02 kg, som resulterte i sølvnål for største flatfisk. Laget gjorde det rimelig bra denne dagen også, med henholdsvis 273,32, 451,16, 324 og 278 poeng for meg, Jostein, Øyvind og Stein Rune. Jeg ble grundig slått ned i støvlene av ledende dame, Torunn Hadeland, som dro i land med hele 506 poeng!

Siste tur i festivalen ble avholdt i bris og klarvær lørdag 4. juni. Pga. mye vind ble fiskeområdet avgrenset til innaskjærs, noe som medførte mindre sjans for å få arter som brosme, uer og lange. Jeg og Jostein var uheldig med båttrekkninga, og endte begge på samme båt - stor båt med 8 personer ombord. Fisket var mildt sagt @!X#! ELENDIGT ombord, likledes var det for Øyvind, mens Stein Rune brillierte med å vinne båten...
Resultatet denne dagen ble henholdsvis 169,48, 99,43, 157,41 og 328 poeng for meg, Jostein, Øyvind og Stein Rune. Og med dette røk drømmen om 1. plass 4 mannslag, der det sto om små marginer i toppsjiktet....

Fisket sammenlagt for feisteinfestivalen resulterte i 2. plass dame (443,26p) og 1. plass junior (606p). Vi gjorde en respektabel innsats i tangerfestivalen, og kunne takke for oss med en knakende bra 1. plass junior (844,98p - kan nevnes at junior på 2. plass hadde 499,45p!), en fabelaktig 2. plass dame (716,57) og en heidundrende 3. plass lag (3313,55p). Jostein endte på 5. plass og Øyvind på 20. plass herrer.

1. og 2. plass lag gikk til henholdsvis Team Gulp (3914,53p) og Nord-Jæren HK (3394,41p). Jeg hadde sterk konkurranse i dameklassen i Torunn, og hun endte opp ikke bare med å slå meg, men "toppa heile driten" og vant hele festivalen med 1125,39 poeng.

Etter en heidundrende avsluttningsfest den 4. bar det hjemover nedtynget i gevinster, og da er det bare å telle ned til neste år, for dette er GØY :-D!

25. mai: Helge Melhus

tromsø 16-23mai

Klokka 6 på mårningen 16mai måtte vi kjøre til helganes for å ta flyet til Gardemoen og der måtte vi vente i 4 timer på neste fly til Tromsø. Vi ble plukket opp av noen kamerater av Frank og etter en kjapp handletur stakk vi agårde til campen.

Når vi var framme ved campen var vært nydelig så vi bestemte oss for å ta turen ut til veggebåen. Det var mye kontakter men lite å få helt til Andreas bestemte seg for å ta på svensken d resulterte i mange små torsk å ei lita kveite på rundt 4kg. Så når klokka var 3 på natta bestemte vi oss for å ta kvelden og gå på langtur neste dag.

Tirsdagen vil jeg helst ikke snakke om det var en dritt dag. Det regnet kattunger å blåste storm i kastene.

Ondagen var været like gale og jeg ringte Frank for å få tips om plass der vi kunne ligge i le for vinden. Han anbefalte å prøve etter steinbit i den andre båten så han kom å pukka oss oppganske kjapt. Allerede på første nedslippet hadde jeg på en skikkelig bra fisk som sikkert bare hang i gummien på shaden og den var nesten ødelagt etter kontakt. så ble det dødt i mange timer helt til Andreas tok på svenken ijenn og ganske raskt fikk han en fin steinbit på 6,8kg i båten. Nå var det rett før jeg måtte beslaglegge den forbanna pilken.
Jeg mista en skikkelig fisk til før jeg tok på svenske pilken de siste 10minuttene for ve tok kveld. Jeg dunka pilken i bunnen i håp om å irritere fisken. Og etter 5 min hadde jeg en bra fisk på som skulle vise seg å være ei lita kvete på ca 5kg jeg krøkte i halen.

Torsdagen var det meldt skikkelig bra vær å vi stakk ut til en plass Frank hadde anbefalt. På første nedslippet hadde Andreas kontakt me noe somgarantert var kveite så vi fortstatte dette driftet noen ganger før vi ble enige om å la Andreas prøve å perse på torsk. Jeg la oss i ei dyp renne på 70 ogslapp ned jiggen mens Andreas brukte svensken. Og etter 10 min hadde jeg napp. Jeg holdt stanga høyt og førte den ned før jeg ga ett skikkelig tilslag. En brukbar torsk tenkte jeg på 5-6kg. når jeg hadde fått fisken 30-40m opp kom det ett heftig utras å d var ikke tvil om hva det var. Fisken lå og stanga en stund før den kom fint opp ijenn nesten opp tok den å gikk rett til bunns ijenn og det var bare å begynne ijenn. Nå var fisken veldig snill og jeg fik den helt opp før den tok 60m på full brems . Så nå var en helt kjørt og vi fikk den opp og Andreas satte kroken i den. Fisken veide 31kg 10 timer etter fangst og bløgget.

Fredagen skulle Frank guide og troa var på topp. Vi hadde flere kontaker med fisk som nappet halen av jiggen og etter 11 timer ute en fisk i båten klarte Frank å hallveis redde dagen med at jeg fikk ei kveite på kikkfiske på ca7kg. Vi hadde også kontakt med ei til 5 min etterpå men denne stakk av med halen på stormjiggen min.

Lørdagen var d dårligt fiske.

På søndag var Andreas ikke helt i form så jeg tok meg en solotur og det endte opp med ei kveite på 20,5kg turens største torsk på 12,5kg og mistet en skikkelig bra fisk som muligens hadde vært ny pers men jeg skal forsøke å ta den store i august ijenn og visst ikke det klaffer får jeg ta turen opp ijenn i oktober :-)

9. mai: Stein Rune Tveit

Fiskefestival i Egersund

Helga 7 og 8 mai, deltok jeg, pappa og Hilde på Egerøynappet og Jærfestivalen. Jeg og pappa voknet kl.05.00 på lørdags morgen, og pakket i bilen og kjørte ned til Egersund. Etter å ha kjørt gjennom tunellene i Stavanger hadde bilen fått nok. Bilen stoppte midt i veien, og vi fikk hjelp av noen som stoppet, vi ble tauet til en buss holdeplass og ringte til falken. De fant ikke ut hva som feilet bilen så vi måtte leie en av de. Vi ringte til en i Nord-Jæren HK å sa at vi ble forsinket å om de kunne vente litt, å det kunne de. Vi pakket alt rapet ut av bilen og inn i en leiebil, og fyrte avgårde til Egersund med en gjennomsnittsfart på 120 km/t. Vi ankom kaien kl.09.30 å fikk være med på konkurransen. Jeg var som vanlig heldig med båten å kom med en veldig dyktig båtfører, som hadde både beste junior(meg) å beste herre begge dagene! Pappa kom på en svær skøyte å trakk plass helt framme. Vinden var ikke på våres side så det ble en del slingring, men klarte å dra til meg seieren med 10 sei 2 torsk å en brosme på 2.8kg, Hilde vant også dameklassen første dagen, Senioren hadde vell litt mer problemer så han nevner vi ikke. :D Dag nr.2 kom jeg på samme båt for de hadde litt problemer, pappa kom på min båt også og Hilde kom på en skøyte. Til tross den vinden var båtføreren veldig dyktig å sena sto loddrett mesteparten av tida :) Av en eller aen grunn klarte jeg ikke å få seien i dag å hadde bare 4/10 sei, som da gir 16/40p, men jeg hadde noe annet spennende, blant annet dagens peneste fisk. :D 5 min før slutt heiv jeg på Mustad flyndre oppheng og klarte å finne noen små makrell biter oppi agnboksen og etter 30sekunder kommer en liten knurr opp, som gav 5p, 1 min før slutt la jeg hele bommen på bånn å da bølgene kom la jeg stanga ned slik at jeg ikke beveget den, og etter 15sek kom det noe spennede på. Stanga bøyde seg mer enn vanlig så jeg ble litt skjelven pga de små krokene, håven hadde jeg ikke tid til å finne fram og ville ikke ødelegge for de andre når det bare var 45 sekund igjen av dagen, adrenaline steg oppover og oppover å jeg klarte så vidt å pusste, jeg hører en stemme si: Nei, se den du, å jeg legger ett halvt blikk på den å ser en piggvar, fort som fae* strakk jeg meg til håven og den lille krabaten gidde seg ikke uten en liten fight så jeg hadde litt problemer, men me store hjelp fra en kjekk fisker som hjalp meg å få dagens peneste fisk oppi håven. Kroken var slukt å jeg måtte til med tang. målte den og minstemålet var 35cm, piggvaren var 37 så det var flaks og konge. Hadde problemer med å bløgge den, den beit meg sikkert 50 ganger, men den var ikke stor å jeg brydde meg ikke siden jeg hadde nettopp fått som sagt dagens peneste fisk. Senioren gjorde det dårligt i dag også det samme gjeller Hilde. Til kai går jeg bort til Torunn, for å se hva de har fått å hun spør om hvordan det gikk å jeg svarte: Nai, det gjekk dårlikt, men eg fekk piggvar. Da startet rushet og alle kom får å se. Og under veiinga sier hun: Han har noe som skal veies, noe veldig spesielt, noe vi alle skulle ønsket vi hadde fått idag, vet dere hva den fisken heter, den heter piggvar å da kom det plutselig mange kamerar i fjeset mitt og en del bilder ble tatt av meg å dagens peneste fisk.

Så med en stang, vekt, oppheng og trofèer i bilen satte vi kursen hjem etter ei kjempe kjekk helg med vellykkende plaseringer for noen av oss. :)

15. april: Geir Tveit

Kveitekveld

Onsdag ettermiddag kjørte jeg Stein Rune til Skudnes for at han og Helge skulle ut å prøva torsken. På vei hjem kom den vanlige trangen, så jeg droppet middagen og for rett utpå meet vårt i Karmsundet. Det var egentlig smått med bitt som det har vært der iår, vinden var vest så jeg drev godt utpå, vel 100m dybde. Etter en stund kom en liten lange opp, 2-3kg. Så drog det bra i snøret. Tenkte det var stortorsk, men opp kom en fin brosme på snaut 6kg. Noen småhyser og et par sei fikk gå ned igjen før jeg måtte stramme bremsen for i det hele tatt få bevegelse i snøret. Det gikk ikke lang tid før jeg forstod hva det var, kjente adrenalinet stige. To ganger opp og til bunns igjen gav en formidabel opplevelse, toppen var når jeg såg kveita på 19,35kg komme glidende til overflaten. Prøvde å overbevise de i Skudnes (som forøvrig ikke fant torsken denne gangen) om fangsten, men det var naturlig nok ikke så lett. Hadde ellers besøk av ei måke som satt på ripa en meter fra meg i nesten en time.... Knall opplevelse idet sola gikk ned i vest!

11. april: Helge Melhus

Fiskehelg med avkroken laget

Avtalte med Stig tore å Øystein at me sko ta ei skikkelige fiska helg å prøva på piggvaren på lørdag å torsken på søndagen. Lørdag ble det 11 timers fiske i sur vind å ekstremt lite fisk jeg fikk 1 sandflyndra på 560gram å 4 lyrar så redda middagen. Kvelden blei brukt te å spisa ferske reka stenkte lyr å drikka sveitsiske øl.

På søndagen forlata me båthavnå i 8 tiå på morningen å itte å ha kjørt 100m ut får eg øya på ein flotte piggvar på 2m dyp. Eg la agnet midt på tryne men d va kje antydning t liv så itte 5 min tok eg på pilken å prøvde å dra pilken på an. Det funka ganske bra å eg fekk løfta den opp t overflaten å Øystein klarte kje å treffa me kleppen å den glapp raskt. Me ruste fisken t rundt 4-5kg.

Så stakk me ut på torsken å eg fekk raskt visa at her ute e det pilk å ikkje agn så e tingen.
Det var ganske bra bett i fisken me ein gong å eg fekk ein på 9,3kg på førsta nedsleppe itte fulgt av ei hysa på 2,6. Så hadde eg på ein mega fisk så drog ut å lå å stanga i rundt ett halvt min. Eg klarte nesten kje å bevega fisken før d blei eindel lettare å opp kom lillebroren på rundt 6-7kg.

Kort tid etter detta fekk eg den største torsken eg har fått her ute på 16,2kg fordelt på 123cm. Å stavanger buane blei overbeviste om at pilk va tingen.

Men nå hadde seien begynt å ta men stig lurte opp ein torsk på 16 blank fordelt på 118cm åsså tok an ein på runt 10kg kort tid etter.

Resten av dagen tok me masse store hysa me ein topp på 4,2kg å noggen slengerar me torsk fra 4-9,5kg.

7. februar: Stein Rune Tveit

Ekstremfiske i Skudnes :D

Etter en tur på Basen på lørdagen, var jeg klar får tur på søndagen. Ble enige om at vi skulle møtes på Basen i 9 tiden. Etter en liten avstikker hos Odd Arve på søndagen, gikk turen videre til Skudnes. Ankom Basen kl 09.01, og etter en liten tur på bensin stasjonen pakket vi klart utstyre i båten og kjørte utover til fiskefeltet. Jeg kjørte blå gummimakk å grønn/sølv sølvpilk, mens Helge kjørte standar med rød gummimakk å svenskepilk. Allerede på første nedslepp fikk Helge an, rett etter satt an hos meg og, Helge får en på ca.5 og etter det tok det slutt. Etter noen telefonsamtaler begynnte det å bite igjen, balja ble fyllt raskt og vi satte kursen en annen plass. Dette var mer min plass og jeg fikk en på 7,5. Etter noe krabbeforing og sett på at Helge sveivte småtorsk/lange opp var det min tur til å bløgge, før jeg fikk satt kniven på strupa var an på pilken. Opp kommer en flott torsk på 10 blank som ble dagens. Jeg fikk enda en som jeg veidde til 7,850 på digital vekt hjemme. Helge klarte også å lure opp en fin torsk på 9,5kg, mens han lagte nytt oppheng. Jeg har fortsatt gullflaks å får en torsk som ikke henger i noen krok men har sena tvinnet ett par ganger rundt snuten.
Det ble en del krabbeforing denne dagen, men gjett om det var verdt det.
Det viste seg at dønningene gjore pilke jobben for enkelte.

Tusen takk for turen Helge !! :D

28. januar: Helge Melhus

Ferdatorsk i skudenes

Jeg gikk ut i skudenes idag for å prøve meg på ferdatorsken som ifølge de lokale hadde gitt seg for 2 uker siden. Men troa var på topp og jeg begynte å kjøre ut i 10 tida om morgenen. Etter å ha kjørt i 5 min traff jeg på 3 båter som lå med geitungen og pilket de hadde fått noen småtorsker og en på rundt 3kg så jeg prøvde der i 1 time uten å kjenne antydning til fisk.

så jeg flytta til godplassen jeg alltid må prøve ekkoloddet visste at det var stappfullt med sei men det var også noe som lå nære bunnen. Første driftet fikk jeg en torsk på rundt 6kg og mista en bra fisk på seien. så var det sløvt i 2 timer før jeg fik 2 flotte torsker på 4 og 6 kg. 10 min etter fikk jeg en på 9,5kg og en på 4kg neste nedslipp.

Neste driftet gidde meg en sinnsykt feit fisk som veide 8,6kg. Så fikk jeg to fisker til på resten av tiden jeg var ute på 7,6kg og 5kg. Mista masse bra fisk som tok seien men de sparer jeg til søndag.

De lokale hadde fått litt de også største jeg hørte om var 8kg.

Får håpe dette kan vare i noen uker for dette er det råeste jeg noen gang har opplevd her ute. :D