Røst 2008

Har lenge hatt et ønske om å ta turen til Røst etter å ha lest mange rå reportasjer derfra. Jeg viste at også Tore Jan hadde voldsom lyst til dette og vi ble enig om at dersom vi fikk med en mann til så dro vi oppover på høstparten. Vi klart å lokke med oss en arbeidskollega av meg, Frode som da ville bli førstereisgutt på fisketur til Nord-Norge. Turen ble i begynnelsen av mai booket, opphold ble bestilt siste uka i august hos WildWater fishing som kunne lokke med toppers båter og guider som var godt kjent.

Månedene frem mot august gikk sent, gledet meg i hjel til denne turen. Jeg og Tore Jan sammen med en annen kompis klarte heldigvis å korte ned ventetiden med en 10 dagers tur til Sørøya i juli. Det var den 10 turen nordover vi hadde til den grønne øya i nord. Men det er en annen historie :-)

MedlemsbildeMedlemsbildeMedlemsbilde
Vi som reiste var: "Reiseleder" Alf-Inge (Affi), Frode "The Alligator" og "lettmatros" Tore Jan

Endelig var dagen kommet. Vi fløy i fra Karmøy via Oslo til Bodø, Søndag ettermiddag. Ankom Bodø i 19 tiden og tok taxi ned til sentrum der vi hadde booket et hotellrom så vi kunne få oss noen timer søvn før ferga til Røst gikk. Den gikk jo før fuglene kvitret, kl 04:30 så det ble ikke mange timene med søvn!

Utsikten fra hotellrommet i Bodø

Flott natur her nord!

Etter en flott men lang fergetur ankom vi Røst tidlig på formiddagen der vi etter planen skulle bli hentet på fergeleiet av guidene på WildWater campen. MEN der var det ingen som kom :-(. Det endte med at vi måtte slepe med oss alt rapen vi hadde med oss (og det var IKKE lite) og tusle bort til Campen. (det var heldigvis ikke langt) Der fant vi eieren av plassen som var litt forundret å se oss nå, han hadde fått beskjed om å hente oss på flyplassen!! Guidene som hadde ansvaret på campen var dratt hjem!! og de kommer igjen om 2 dager fortalte han oss.

Her bodde vi

Gode kvalitetsbåter!

Eieren som tok i mot oss var imidlertid gjestfriheten selv :-). Etter en omvisning på plassen og tildeling av hytte og båt, lånte han oss bilen sin slik at vi kunne få handlet inn varer og forfriskninger. Vi begynte også å bli fiskesugne så det holdt også, så innkjøpa ble raskt unnagjort. Vi monterte deretter opp noen stenger slik at vi kunne få oss noen timer på havet.

Men hvor skulle vi fiske? Det var jo ikke noen guider som kunne tipse oss hvor forholdene var best. Å fiske på måfå har så å si aldri gitt resultater. Inne i service bygget der det var bla. tørkerom og sløye rom, var det hengt opp et kart over fiskeområder rundt Røst. En hyggelig finne på dårlig engelsk kunne fortelle oss litt om de beste fiskeplassene, da han og 2 kompiser hadde vært her oppe flere ganger. De tilbudte seg også at vi kunne følge etter dem da de også skulle utover på økt nr. 2 i dag. Noe vi selvsagt takket ja til. Da jeg spurte om de hadde fått noe første økta og svaret var "treigt fiske, kun ei kveite på 30 kg og noe småsei" tok fiskesuget helt overhånd og det tok ikke mange minuttene før vi var klar til å dra ut.

Det var godt vi hadde følgebåt for her var det MANGE holmer og skjær. Det gjaldt å holde tunga rett i munnen og et stivt blikk på kartplotteren. Da vi kom på utsiden var det en del sjø, men ikke verre en at vi dro ut til de østligste grunnene der mulighetene for de største seiene, torskene og kveitene var størst i følge finnene. Førstereisgutten var litt skeptisk til den høye sjøen, men roet seg etter hvert som han begynte å fiske. Fisk fikk vi imidlertid ikke så mye av, noen halvgreie torsker samt en del 4-6kg sei var det som dominerte. 3 små kveitebarn som ble satt ut igjen fikk vi også. Det var meget vanskelige fiskeforhold med en del vind og kraftig strøm. Selv med drivanker eller bakking imot var det vrient. Etter 4-5 timer ga vi opp og bestemte oss for å ta en langdag i morgen.

Dag 2

Det var langt i fra optimale forhold i dag heller, mye like forhold som i går, men fiskes skulle det. Ferden gikk ut til østsiden av øya der vi var i går, da finnene mente at det var her storfisken holdt seg. Det lå også 2-3 svenskebåter i samme området som oss, og vi hadde trua på at i dag skulle de store tas. Men det ble dessverre ikke det helt store fisket i dag heller, noe småpen sei i 6-7 kg størrelsen og noe småpen torsk som dominerte fangstene. Størst fisk var det jeg som fikk, en torsk på drøyt 14 kg som tok småseien som hang på pilken. Vi varierte fisket med å både fiske på grunnene og nede i kantene på ned til 120 meters dyp. Vi prøvde både med pilker, gummimakker, shads og agnet med hel småsei. Ikke noe så ut til å fungere i dag! Dessuten veldig frustrerende å høre på VHFen at svenskene drar den ene storfisken etter den andre rundt oss. Men det er vel naturlig at når 6-8 båter drar ut på forskjellige plasser, må noen treffe på storfisk i løpet av en lang dag.

MedlemsbildeMedlemsbilde

Dag 3

Endelig kjempeforhold med stille hav og greie fiskeforhold. Ferden i dag gikk også til østsiden av øya og vi hadde klokketro på at i dag skulle det være vår tur til å finne storfisken. Resultatet ble dessverre ikke som forventet, faktisk ble det mindre fisk i dag en de 2 foregående turene!! Noe sei i 5-7 kg str. og noe småtorsk var det som kom opp. Svenskene dro også i dag en del fin torsk og noen kveiter i 15-20 kg størrelsen. Dagens bragd var vel ei nesten 30 kilos kveite på fluestang (ny V.rekord) som en av svenskene klarte å overliste etter en lang heftig fight. Mye styr på kaia med fotografering, telefoner og gratulasjoner til svensken fra fjern og nær når vi kom inn.

Tore Jan venter tålmodig

Dag 4

Vinden har tatt seg opp igjen men var ikke verre en at kursen igjen ble satt utover til Nordøst siden. Testet i dag et par dypere plasser etter tips fra noen som hadde vært her oppe tidligere i år. Det hjalp oss ikke noe særlig!! Tore jan startet med 2 kveitebarn (som ble satt ut igjen) og motet steg et lite hakk. Til og med Frode klarte å lure til seg et kveitebarn! Fisket var deretter tregt i en god stund og det begynte å ta seg opp med noe vind igjen. Når vi endelig finner fin fisk ble vi ropt opp av camp guiden og kommandert til land pga. dårlige værmeldinger. Stiv kuling var meldt!! Typisk, men sikkerheten først. Hører med til historien at været faktisk ble BEDRE utover ettermiddagen!!!! Vi kunne ikke gi oss helt enda og vi valgte å prøve oss et par timer på sørsiden av øya før dritværet kom. (som aldri kom) Guiden på Wildwater anbefalte oss via VHFen et par sund på sørsiden av øya som det var muligheter å jigge etter kveite. Men kveite fikk vi ikke, kun noe sei og torsk i 2-4kg str. Dagen ble avsluttet av en knallgod kveitemiddag med god drikke til (Mack øl). Stekt kveite e kongemat :-)

MedlemsbildeMedlemsbildeMedlemsbilde
Frode med middagen, Tore Jan med "runkekveite" og typisk Røst-sei som det var mengder av

Dag 5

Det var frisk vind også i dag! Ka i huleste skulle vi finne på nå? Det ble til at vi dro på sørsiden av øya for å først prøve å jigge på grunt vann etter kveite. Må innrømme at jeg var ikke mye optimistisk. Vi startet på grunt vann like inntil en holme som vi ble tipset om. Umiddelbart satte jeg i en bra fisk. Ei lita kveite på 8,5 kg tok pilken og ga meg en fin fight! Jeg ble plutselig litt mer optimist igjen! Etter et par timer uten noe mer liv på grunna, bestemte vi oss å prøve lenger ut på noe dypere vann. Det svarte seg, og utover dagen ble det fisket mye fin torsk og sei. Ingen store men store mengder. Vi håpet selvsagt at blant dette også skulle komme i kontakt med storfisken etter hvert også, men akk!! Tore jan fikk størst torsk, ca 10kg og Frode størst sei, 7 kg. Så og si all fisk under hele turen ble satt ut igjen.

Medlemsbilde

Dag 6

Forblåst dag på Røst i dag. Måtte dessverre gå på sørsiden i dag også! Var ikke særlig optimistisk og fisket ble dessverre også meget dårlig i dag. :-( Vi fikk da noe fisk, men ikke noe å skrive hjem om! I morgen satser vi på noen timer på grunt vann etter kveite. Siste mulighet!!

Dag 7

Det ble en kort økt i dag da vi måtte pakke for hjemreisen. Vi var bestemte for å vie dagen til å jigge med Storm shads på grunt vann, nå får det bære eller briste. Vi startet også i dag ved holmen jeg fikk kveita på 8,5 kg. Etter et par lange drift uten å kjenne liv var vi i rimelig sløvemodus da et kjempehugg holdt på å rive stanga ut av nevene på meg. Her var det bare å holde seg fast!!
På 15m vann tok ei kveite shadden min og ga meg en herlig fight som jeg sent vil glemme. Første utras var sikkert minst 50m og ikke nedover, men utover. Herlig!!! Når vi fikk kveita inn til båten satte Tore Jan kleppen i den og røska den resolutt om bord. Og for en flott fisk :-). Ny pers på kveite er nå 21,06 kg.
Den var den eneste vi klarte å lure i dag. Tore Jan hadde et kraftig hugg, men fisken ville ikke sitte. Sannsynligvis ei fin kveite! Nå venter en lang hjemtur.

MedlemsbildeMedlemsbilde

En liten oppsummering

En tur til Røst anbefales på det sterkeste! Wildwater fiskecamp er et greit utgangspunkt med flotte båter. Må få rette en stor takk til finnene som tok varer på oss "norbaggare" og eieren av plassen som ordnet opp i det meste. Været kan vi ikke gjøre noe med, så at vi får forhold som ikke innbyr til det beste fisket får vi bare ta som det er. Potensialet for storfisk her er nok stort, noe rapportene herfra viser. Det trengs nok mer en ei uke for å utforske mulighetene rundt Røst så vi er kommet godt i gang med planleggingen av en ny tur til neste sensommer/høst. :-). Gleder meg allerede!!!